Tým Mobilního planetária 180°
spojujeme vědu, tvořivost a dětskou fantazii

Mgr. Anna Prožerina
Zakladatelka, autorka programů a metodička projektu

Vystudovala českou, polskou a německou filologii a mluví šesti jazyky. Studovala v Německu, Polsku a Irsku.
Už během studií ji fascinovaly moderní a smysluplné formy vzdělávání, které rozvíjejí tvořivost, kritické myšlení a vnitřní motivaci žáků.
Před založením Mobilního planetária působila jako lektorka a školitelka pedagogů a specializovala
se na inovativní metody v jazykovém vzdělávání. Tyto zkušenosti později
přenesla i do projektu Mobilního planetária, kde už více než 10 let propojuje vzdělávání, vědu a umění do inspirativních celků, které dětem i dospělým přinášejí radost z objevování světa.
Její specializací je propojování astronomie s ekologickými a přírodovědnými tématy, popularizace vědy a kreativní pedagogika. Její autorský koncept stojí na mezipředmětových vazbách – tedy propojení astronomie, přírodních cyklů, ekologie, historie, kultury i umění do jednoho živého vzdělávacího celku. A také na vzdělávání k udržitelnosti, které je dnes pro školy klíčové (včetně rámcových vzdělávacích programů a projektů jako OP JAK, MAP IV apod.).
Autorsky vytvořila více než 40 vzdělávacích programů, pracovních listů a interaktivních aktivit, které kombinují vědu, příběh a tvořivost a vedou děti k úctě k přírodě i odpovědnosti za svět kolem sebe.
Kromě vedení lektorského týmu se věnuje také překladům fulldome pořadů, tvorbě scénářů a rozvoji nových vzdělávacích formátů.
Jejím snem je, aby se děti učily přemýšlet, klást otázky a objevovat svět s radostí a odvahou –
aby vyrůstaly v zvídavé, empatické a aktivní občany budoucnosti.
Pod vedením Mgr. Anny Prožeriny se Mobilní planetárium stalo synonymem pro inovativní vzdělávání, které propojuje vědu, tvořivost a dětskou fantazii.
Mgr. Dana Klímová Hřívová
Lektorka, koordinátorka a tvůrkyně vzdělávacích programů

Dana Klímová Hřívová vystudovala zoologii na Masarykově univerzitě v Brně.
Od
začátku své kariéry se věnuje propojování vědy, pedagogiky a osobního
rozvoje. Její práce stojí na hlubokém respektu k přírodě a na
přesvědčení, že děti se nejlépe učí skrze vlastní zkušenost a zážitek.
Působila v neziskové organizaci Veronica z. s., kde vytvářela a vedla environmentální a ekologické programy pro školy i školky.
Má
bohaté zkušenosti s tvorbou a lektorským vedením interaktivních
programů v přírodě, s pobyty pro děti s handicapem (SMA) a s
pedagogickými kurzy zaměřenými na vztah člověka a přírody.
Ve své práci čerpá z principů zážitkové pedagogiky, ekopsychologie a mindfulness. Dlouhodobě se zajímá o to, jak v dětech probouzet zvídavost, citlivost k okolnímu světu a vnitřní rovnováhu.
V týmu Mobilního planetária 180° se věnuje především lektorské a metodické činnosti, tvorbě pracovních listů a rozvoji přírodovědných programů pro mateřské a základní školy.
Do
společného projektu vnáší klid, empatii a citlivý přístup k dětem i
pedagogům – vnímá jejich potřeby a dokáže vytvořit bezpečné a podnětné
prostředí pro učení i objevování.
Jejím snem je, aby se děti učily přemýšlet, klást otázky a objevovat svět s radostí a odvahou –
aby vyrůstaly v zvídavé, empatické a aktivní občany budoucnosti.
Jejím snem je, aby se děti učily dívat na svět s očima doširoka otevřenýma, plnýma zvídavosti a úžasu nad zázraky světa –
aby vyrůstaly v lidi, kteří se cítí být součástí světa a zodpovědně se starají o společnou budoucnost.
Bc. Petr Žurek
Lektor, animátor a specialista na zážitkové programy

Vystudoval pedagogiku volného času a rekreologii na Univerzitě Palackého v Olomouci a celoživotně se věnuje tvorbě vzdělávacích a rekreačních programů, které propojují vědu, pohyb a radost z objevování.
Působil jako vedoucí škol v přírodě, zdravotník zotavovacích akcí i lektor environmentálních a zážitkových programů po celé České republice. Jeho přirozený smysl pro humor, empatie a schopnost nadchnout děti i dospělé z něj dělají oblíbeného průvodce světem poznání.
Kromě pedagogické činnosti se věnuje také moderním technologiím, tvorbě propagačních videí a fotografií a správě sociálních sítí.
Vede i workshopy zaměřené na finanční gramotnost a osobní rozvoj, ve kterých uplatňuje své zkušenosti z vedení vlastní firmy a dlouholeté práce s mládeží.
Do Mobilního planetária 180°přináší nejen bohaté zkušenosti s organizací školních a rekreačních akcí, ale i nadšení pro astronomii, moderní technologie a popularizaci vědy.
Děti se učí nejlépe tehdy, když se baví. Proto se snažím, aby si z každého programu odnesly radost, zážitek a chuť zkoumat svět kolem sebe.
Bobby Sterndorff DIS.
Technický a vizuální specialista, designér a lektor
Bobby působí v týmu Mobilního planetária 180° jako odborník na technickou a vizuální stránku projekcí.
Stará se o modernizaci technologií, kvalitu obrazu a zvuku a celkovou vizuální identitu programu. Jeho cílem je, aby každé promítání bylo nejen technicky dokonalé, ale také divácky strhující a esteticky působivé.
Vystudoval grafický design na prestižní průmyslové škole Die Schule für Gestaltung v Basileji, známé po celém světě díky své "švýcarské škole designu", která ovlivnila vizuální kulturu 20. století.
Po studiích zde více než 30 let žil a pracoval, působil jako grafik a obchodní zástupce a spolupracoval s mezinárodními klienty na tvorbě vizuálních kampaní a produktového designu.
Od roku 2015 žije trvale v České republice, kde se snaží propojovat Česko a Švýcarsko prostřednictvím vzdělávacích a obchodních aktivit.
Do Mobilního planetária 180° přináší švýcarskou preciznost, západní přístup k inovacím a důraz na vizuální kvalitu.
Je všestranný a mimořádně kreativní člověk, který přichází s originálními řešeními a vizemi, jak projekty posouvat novými směry.
Je spoluautorem webového konceptu a vizuální identity projektu,
který definoval moderní způsob prezentace programů Mobilního planetária
180°. Jeho práce se stala inspirací i pro konkurenční subjekty.
Zajišťuje technickou podporu všech projekcí i velkých veřejných akcí, jako jsou Havířovské slavnosti, Den s Dopravním podnikem hl. m. Prahy nebo různé popularizační festivaly vědy a techniky.
Spolupracuje s mezinárodními partnery a dodavateli fulldome filmů a planetáriové techniky, včetně Planetária Laupheim, se kterým aktuálně připravuje nový vzdělávací pořad Captain Schnuppes Weltraumreise.
Kromě technického zázemí se stará také o webová řešení, grafický design a marketingové materiály projektu.
Jeho přístup spojuje profesionalitu, otevřenost a férovost – hodnoty, které pomáhají posouvat Mobilní planetárium 180° směrem k mezinárodní spolupráci a dalšímu růstu.
To, co Anna Prožerina s Mobilním planetáriem v Česku a na Slovensku vytvořila, je ve světě mobilních planetárií naprosto jedinečný koncept vzdělávání. Pochopil jsem to hned v první chvíli, kdy mi o něm začala vyprávět. Tento projekt má potenciál obohatit vzdělávací systém nejen v České republice, ale i na Západě – a ukázat, že i z malé země může přijít něco skutečně velkého.
PaedDr. Radana Parmová
Lektorka DVPP kurzů, pedagožka a výtvarnice

Fascinuje ji romská kultura, výtvarné umění a způsoby, jak propojit kreativitu s výukou a osobním rozvojem.
Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ostravě, obor Učitelství českého jazyka a výtvarné výchovy, a většinu profesního života působila na gymnáziu, kde učila češtinu, angličtinu a výtvarnou výchovu.
Zkušenosti z pedagogické praxe propojuje s projektovou výukou a tzv. "vnímavým vzděláváním", které rozvíjí tvořivost, empatii a vnitřní motivaci žáků.
V pozdějším období své pedagogické dráhy rozšířila své vzdělání o oblast romistiky a romské kultury – vystudovala dvousemestrální kurz Romologie a romština na Ostravské univerzitě a pokračovala ve studiu Romistiky na Karlově univerzitě v Praze.
Od té doby se dlouhodobě věnuje práci s romskou mládeží, komunitnímu vzdělávání a kulturním projektům, které podporují vzájemné porozumění a respekt mezi lidmi.
Její přístup k výuce i umění ovlivnily stáže v izraelském Tel Avivu a zkušenosti s arteterapií.
Byla u zrodu původní právní formy projektu Mobilní planetárium z. ú., kde působila jako členka správní rady Mobilního planetária z. ú. až do doby, kdy byla ze správní rady svévolně vyloučena panem Evgeny Prozherinem.
Mobilní planetárium 180° je skutečně unikátní projekt s nekonečnými způsoby využití pro výuku. Věděla jsem to hned, když jsem v něm poprvé sledovala projekci. Je to zážitková forma výuky, která je zároveň i relaxační. Možnosti využití tohoto konceptu jsou skutečně nesmírné.
Bc. Václav Ševčík
Lektor pro německy mluvící oblasti a přeshraniční spolupráci

Získané vzdělání a pobyt v mezinárodním prostředí využívá dnes při rozvoji projektu Mobilního planetária 180° v německy mluvících regionech – zejména v Sasku a Braniborsku – a při spolupráci se školami z česko-německého pohraničí.
Během svého studia se věnoval projektům zaměřeným na historii a současnost česko-německého pohraničí a oblast Sudet – regionů, které ho dodnes profesně i osobně zajímají.
Právě v těchto oblastech nyní pomáhá Mobilnímu planetáriu 180° rozvíjet jeho přeshraniční aktivity a odstartovat vstup projektu na německý trh, především v Sasku a Braniborsku.
Je prvním lektorem Mobilního planetária 180°, který působí i mimo území České republiky, a přináší tak projektu mezinárodní rozměr a nový pohled na vzdělávání.
Zajímá ho moderní přístup k žákům, respektující komunikace a propojování kultur prostřednictvím poznání.
Má přirozený dar zaujmout děti i dospělé – spojuje intelektuální rozhled s empatií a autentickým projevem, díky čemuž dokáže inspirovat žáky k přemýšlení o světě v širších souvislostech a přinášet jim pohled "zvenčí", který je nenásilně vede k porozumění a otevřenosti.
Učit děti znamená inspirovat je k tomu, aby se dívaly na svět z různých úhlů. A právě to Mobilní planetárium 180° umožňuje – doslova i symbolicky. S německým pohraničím jsme byli historicky vždy propojeni a dnes je jedinečná doba, kdy můžeme i my z Východu do Německa přinášet něco nového – způsob výuky, který má smysl. Mobilní planetárium 180° je skutečně unikátní projekt s nekonečným potenciálem.
